2 Nisan 2010 Cuma

NOHUTLU EKMEK

Bugünlerde yeni hevesim ekmek yapmak. Ama bu sıradan bir ekmek değil NOHUTLU EKMEK Yıllardır yapılırdı bu ekmek bizime evde değil ama Ananemin evinde yaz tatilleri okul sömestr tatillerinde gittiğimizde ananem sabah kahvaltıda dilimler kışın sobanın üstünde ısıtılırdı..
Ancak o yıllarda çok da hoşlanmazdım bu ekmekten hele o değişik kokusu beni çok rahatsız ederdi.
Zaman içinde belki özlem beklide damak tadımda ki da deği
şmelerden olacak arar oldum Nohutlu ekmeği ama hiç akıl edipte sormadım Ananeme nasıl y
apıyorsun diye aklımda tek kalan mayasının komşular arasında paylaştırılıyor olmasıydı.
Artık ananem çok yaşlandı ve maalesef ondan bu bilgiyi alamayacağım için bende internette araştırmaya karar verdim ve karşıma bu harika site çıktı Sibel’in kahvesi o kadar güzel resimleyip ayrıntıları ile anlatmıştı ki heyecana kapılıp hemen işe kuruldum.
Malzemeler

1 avuç kuru nohut
Demir bir havan eğer yoksa sağlam ve temiz bir kerpeten
Azğı kapaklı bir kavanoz
Yeterince un kepekli un - tam buğday unu yada isteğe göre veya 1-2 avuç kepekli un ilave edin
1 tutam tuz ve şeker

Ekmeğin en zahmetli tarafı bu nohutları kırmak tarif derki demir havada dövelim her evde nasıl bulunsun demir havan bu ekemkle ilgili araştırma yaparken birkaç yerde pense kerpeten yardımı alanları okudum bende öyle yaptım çko ptratik oluyor biraz vakit alıyor ama en iyi çözüm...
Nohutları tek tek pense ile kırdım sonra büyük bir kavanozun içine koyup üzerine ne kaynar ne de ılık yani elinin dayanabileceği kıvamdaki suyumu ekledim ağzını sıkıca kapatım mevsimden dolayı mutfaktaki petekime koydum ama güzelcede yün atkımla sardım Bunu akşam ,işten geldikten sonra yani 20:00 civarı yaptım yatmadan önce 24:00 gibi içine bir çay bardağı bu sefer kaynamış su ilave ettim gene ağzını sıkca kapatıp sarıp sarmaladım...
Sabah kalktığımda kontrol ettim mayam oluşmaya başlamıştı...                                                   
Akşam eve geldiğimde karşımda bu görüntü vardı...
Yani mayamın 1. aşaması tamalanmıştı.İlk denemelerimde nohutları süzerek yoğurma kabına aldım ama son denemem de nohutlarıda ekmeğime ilave ettim bu isteğe kalmış tabi benim çok hoşuma gitti ekmeğimi ısırırken ağzıma nohut taneciklerinin gelmesi..Sonrakaba aldığım mayaya yaklaşık 2 su bardağı un ilave edip onuda mayalanması için sıcak bir yere koydum...

                                                                şu resimdeki gibi


İlk denemem de olmadı kabarmadı tabi işte o kabarmayan hamur ziyan olmasın diye genede yaptım ortaya çörek tadında ve görüntüsünde çok sert şu küçük ekmekçikler çıktı.

                                                                               Aynen böyle


Ama 2. denemem de Sibel'in önerisi ile kabın altına kaynar su dolu tencere koyup o şekilde sarıp sarmaladım ve kabarma istediğim seviyede oldu yaklaşık 2 saat sürdü bu işlem .
Sonra 2. aşaması biten ve kabaran hamuruma un ilave edip güzelce yoğurdum küçük paraçalra ayırıp yağladığım tepsime yerleştşrdim. Bütün bri ekmek yerine böyle parça parça olsun istedim Güzel çiçek şeklinde bir ekmek oldu.
Önceden 175 derecede ısttığım fırınıma koydum 15-20 dkk sonra 200 dereceye getirdim ve 30-45 dk arası pişirdim.






Ekmeği bu şekilde kabartmak için hileli bir yola başvurdum malesef içine biraz kuru maya ilave ettim lezzeti tadı kokusu aynı olsada Sibel'in ekmeklerinden yapmak için tekrar tekrar deneyeceğim. Size de yapmanız için onun sitesini öneriyorum. Lezzetleri ekmekler için iş başına. Afiyet olsun
Çok önemli bir nokta ekmeğin iyi mayalanması için mutlaka çok sıcak bir ortamda hazırlanması gerekir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder